کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز شهری

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز شهری:

کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز 11
کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز

مقدمه:

کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز نشانه ای از توانایی اقلیمی و فرهنگی منطقه است با توجه به اینکه برای رسیدن به استانداردهای بین المللی فضای سبز سرانه، به فضای سبزی با چندین برابر سطح موجود نیازمندیم، سطح فضای سبز لازم چندین برابر خواهد بود و با وارد کردن گیاهان دارویی در فهرست گیاهان مناسب برای فضای سبز جامعه گیاهان دارویی گسترش قابل توجهی پیدا می کند .

کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز شهری
کاربرد گیاهان دارویی در فضای سبز

بسیاری از گیاهان زینتی که هم اکنون در طراحی فضای سبز شهری و یا به عنوان گل شاخه بریده و یا گل گلدانی در منازل مورد استفاد قرار می گیرند، دارای ارزش دارویی می باشند که با شناخت این گیاهان ،توسعه تولید و پرورش و استخراج مواد موثر آنها می توان از پتانسیل این گیاهان حداکثر استفاده را نمود.

مزایای استفاده از گیاهان دارویی در فضای سبز:

۱ .افزایش تنوع در فضای سبز :

در کشور ایران اقلیمهای متفاوتی وجود دارد بنابراین تنوع گیاهان دارویی آن نیز زیاد است .با توجه به سازگاریها و توانائیهای گیاهان دارویی که مورد اشاره واقع شدند، بکارگیری این گونه ها در فضای سبز تنوع گونه ها و اکوتیپ ها از نظر رنگ، فرم،  سازگاری را دوچندان می کند و ضریب اطمینان موفقیت طرح و انعطاف طراحی بیشتر می شود .

۲.حفظ ژرم پلاسم گیاهان دارویی :

چنانچه یک جامعه گیاهی به خاطر نجات از خطر انقراض مورد حمایت انسان قرار گیرد ناچار به زندگی در محدوده طراحی شده توسط انسان می شود .این محدوده ها شامل باغهای گیاهشناسی و فضای سبز و در بهترین حالت محیط های طبیعی قرق شده می شود .

۳-جبران بخشی از هزینه ها :

اختصاص منابع مرغوب آب و خاک به احداث فضای سبز که بواسطه رشد شهرهای بزرگ در اراضی درجه یک کشاورزی امری غیرقابل اجتناب گردیده است، سطح وسیع و در حال گسترش فضای سبز و هزینه های کاشت و داشت و کادر فنی و اجرایی احداث فضای سبز، بهای سنگینی است که شهروندان برای سالامت خود و محیط زیست باید پرداخت کنند.

 

کاربرد سنگ در فضای سبز
کاربرد سنگ در فضای سبز

با کشت گیاهان دارویی در فضای سبز بخشی از هزینه های ریالی قابل بازیافت است و با توجه به نزدیکی این مکانها به مراکز صنعتی و تجاری
هزینه حمل و نقل نیز کاهش می یابد.

انواع گیاهان دارویی معرفی شده جهت کشت در فضای سبزشهری:

spp Achillea بومادران:

این گیاه از تیره کاستی یا چتریان است. گیاهی است علفی و چند ساله با ریشه های نازک، ارتفاع آن تا۷۸ سانتیمتر میرسد. برگها نیزهای شکل و کم و بیش طویل دارای ۳ تا ۴ بریدگی هستند و روی ساقه به طور متناوب قرار دارند.

 

Hgssopus officinalis زوفا:

این گیاه از تیره نعناع است و دارای اسانس معطر بوده که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

Lavandula spp خودوس اسطو:

این گیاه جزء گیاهان تیره نعناع بوده در اکثر نقاط قابل کشت است. به علت وجود اسانس از ترکیبات اصلی مواد آرایشی و بهداشتی است و در تولید انواع خوشبوکنندهها کاربرد دارد. گونه های مختلف اسطوخودوس به عنوان گیاه زینتی در باغها، پارکها و حواشی کشت میگردد.

)Thymus vulgaris آویشن باغی:

آویشن نیز از گیاهان تیره نعناع است که علاوه بر خواص بسیار پزشکی در تهیه محصوالت آرایشی و موادغذائی نیز موارد استفاده فراوانی دارد.گیاهی است خشبی و چند ساله، ریشه راست و ساقه آن مستقیم و چهارگوش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =

enemad-logo