بام سبز،باغ بام(گرین روف)،روف گاردن

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

بام سبز و باغ بام مشهد

باغ بام چیست،بام سبز(روف گاردن)،بام سبز مشهد،جزئیات بام سبز،باغ روی بام،

بام سبز (باغ بام)بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و محیط کشت روینده پوشانده شده و لذا جزییات اجرایی روف گاردن می بایست با بام های معمول تفاوت داشته باشد. گرین روف نیازمند عناصری هستند که بتوانند عمل نگهداری، زهکشی رطوبت و نگهداری گیاهان را مطابق استانداردهای ساختمان فراهم آورند.

باغ بام-روف گاردن-گرین روف-بام سبز
باغ بام-روف گاردن-گرین روف-بام سبز


باغ بام با تبادل هوا بین مناطق با تراکم ساختمانی زیاد، جریان های هوا را بهبود بخشیده و رطوبت هوای شهر را تعدیل میکنند. از سایر مزایای این بام ها می توان به کاهش بار گرمایش و سرمایش، تصفیه هوا، حفاظت از فاضلاب، کاهش آلودگی صوتی و از همه مهمتر کاهش مصرف انرژی نام برد.
روف گاردن در برگیرنده سه لایه اصلی پوشش گیاهی، محیط کشت و لایه زهکشی است .

بام سبز
بام سبز

https://www.agriservicesiran.com/make-an-appointment/

جزییات بام سبز(باغ بام)با تصویر شماتیک


لایه های تشکیل دهنده بام سبز(روف گاردن):

بام سبز یا روف گاردن از لایه های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آ نها دارای عملکرد های خاصی می باشند )شکل ۱(. این
لایه ها با مصالح مختلف )جدول ۱( در کنار یکدیگر سیستم یکپارچه بام سبز را تشکیل م یدهند که عبارت اند از:

جزئیات باغ بام یا روف گاردن
جزئیات باغ بام یا روف گاردن
  • پوشش گیاهی
  • محیط کشت
  • لایه فیلتر
  • کنترل فرسایش
  • محافظ آب
  • زهکشی و درز پوش ها *
  • لایه محافظ
  • مانع ریشه
  • غشاء ضد آب
  • سازه بام

پوشش گیاهی:

بسیاری از مزایای بام سبز از وجود گیاهان ریشه میگیرد. تقریباً همه انواع گیاهان میتوانند در روی بام سبز رشد یابند. اما بسیاری از عوامل مانند عمق بستر، میزان تابش خورشیدی، آب و هوا، رطوبت بستر، بقای گونه های گیاهی بام های سبز را تعیین میکنند همچنین توجه به انتخاب گونه های بومی یا سازگار با شرایط منطقه در موفقیت بام سبز مؤثرند؛ اما مهم ترین مسئله در بام های سبز گسترده دامنه مقاومتی پوشش گیاهی است.سدوم، کراکسولاسیا و خزه ها رایج ترین جمعیت گیاهی به کاررفته در بام های سبز گسترده می باشند.

باغ بام-روف گاردن-گرین روف-بام سبز
باغ بام-روف گاردن-گرین روف-بام سبز


محیط کشت:

محیط کشت  روف گاردن درعین حال که خواص فیزیکی و شیمیایی برای رشد گیاه فراهم میکند، باید به
مقدار کافی مواد مغذی و ظرفیت نگهداری آب برای حمایت از گیاهان بام سبز (باغ بام)را داشته باشد. ترکیب بستر رشد با توجه به گونه های گیاهی در نظر گرفته میشود و بر حسب شرایط آب و هوای منطقه می تواند متفاوت باشد.

لایه های باغ بام
لایه های باغ بام

محیط کشت ایده آل:

اصولاً بستر دارای%۸۰ مواد معدنی سبک و ۲۰ % مواد آلی و حدوداً ۳۰ % ظرفیت نگهداری آب می باشد. استفاده از سنگ پامیس درترکیب بستر نیز در جذب د ی اکسیدکربن مؤثر می باشد. همچنین محیط کشت به واسطه الزامات خاص سازه ای سبک باشد. لیکا، پرلیت، پشم سنگ علاوه بر سبک بودن، عایق حرارتی و عایق صوت بوده و جاذب و بازدارنده از نفوذ رطوبت می باشند.


لایه فیلتر:

برای ممانعت از ورود املاح و مواد محیط کشت به لایه زهکشی از یک لایه روکش الیافی استفاده
می شود. این لایه با حفظ رطوبت برای محیط کشت، جریان آب عبور کرده از آن را تصفیه میکند بنابراین در بهبودکیفیت آب خروجی از بام و حفظ آب نقش مهمی دارد. همچنین لایه فیلتر می تواند مانع نفوذ ریشه شود. لایه فیلترمعمولاً از الیاف پارچه ای ژئوتکستایل است و حتی می تواند از شن و ماسه نیز باشد که در این حالت با لایه زهکشی ازمصالح ترکیب می شود.


لایه زهکشی:

لایه زهکشی بین محیط کشت و لایه محافظ قرار میگیرد تا بتواند آب اضافی جذب شده در
سیستم را از طریق مجاری خود به شبکه فاضلاب ساختمان انتقال دهد. این لایه معمولاً مقدار زیادی از آب باران را درخود نگه می دارند که در زمان خشکی، آب مورد نیاز گیاه را تأمین کند و نیز موجب کاهش فشار تحمیلی بر سیستم فاضلاب می شود؛ بنابراین این لایه برای کاهش بار سیستم های مجاری فاضلاب و بهبود کیفیت آب خروجی از بام سبز به کار می رود.

بهترین مواد زهکشی:

ساده ترین مواد طبیعی زهکشی سنگریزه ها هستند. علاوه بر آن به خرده های آجر گدازه های آتشفشانی لاوا( ماده مصنوعی خاک رس منبسط شده )لیکا( می توان اشاره نمود که متخلخل هستند و قابلیت نگهداری آب ومواد مغذی بیشتری را دارند. پشم سنگ نیز می تواند به عنوان زهکش استفاده شود زیرا میزان زیادی آب را در خود جای میدهد


لایه محافظ:

این لایه به عنوان لایه محافظ بام عمل میکند که در آن ازمواد مقاوم در برابر رطوبت استفاده می شود. لایه محافظ می تواند یک لایه نازک بتن سبک وزن، ورقه عایق ضخیم یا ورقه پلاستیکی ضخیم یا ورق نازک مسی یا ترکیبی از آ نها باشد. بعضی از سیستم های بام سبز به لایه محافظ نیازی ندارند

لایه محافظ باغ بام
لایه محافظ باغ بام



مانع ریشه:

لایه ای است که از نفوذ ریشه ها و آسیب زدن به عایق و غشاء سقف جلوگیری میک‌ند. این لایه در مکا نهایی با ترافیک عبوری زیاد و سیستم های متمرکز که گیاهانی با ریشه های عمیق دارند و مخصوصاً در مناطق خشک که گیاهان ریشه های تهاجمی دارند، استفاده می شود ) (. مصالحی مانند پلی اتیلن با چگالی بالا )می توانند به عنوان مانع ریشه استفاده شوند.


غشاء ضدآب:

غشاء ضدآب از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری می نماید. برای لایه ضدآب بهتر است از مصالحی استفاده گردد که در برابر فشارهای هیدرواستاتیکی مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد. غشاء ضدآب می تواند از مصالحی مانند قیر اصلاح شده، آسفالت، ترموپلاستیک از غشاهای پلی وینیل کلراید ) PVC (، الفین ترموپلاستیک )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =

enemad-logo