ایده های محوطه سازی ،محوطه سازی حیاط،محوطه سازی باغ،طراحی باغ و ویلا در مشهد

شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل
شکل

ضرورت محوطه سازی و فضای سبز(مقدمه)

امروزه با گسترش سریع شهرها و زاد و ولد، ساخت آسمان خراش ها ، افزایش سرسام آور جمعیت ها، مناطق صنعتی و وجود ماشین های سوختی متنوع، نیاز به اکسیژن و هوای تمیز را ایجاب می نماید. لذا به نظر می رسد با جبران کمبود فضای سبز و محوطه هامی توان این معزل را بر طرف ساخت لذا از آنجایی که فنون محوطه سازی در این خصوص حائز اهمیت است میبایست اهمیت ویژه ای برای آن قائل بود.

محوطه سازی
محوطه سازی۱

کاربرد فضای سبز در معماری:

فضای سبز، جایگزین مناسبی برای سایر مصالح مورد استفاده در معماری فضای آموزشی جهت تقسیم فضا، ایجاد حفاظ، خلوتگاه و فضای
خصوصی به شمار می روند.

علاوه براین به عنوان کاتالیزور عامل مهمی در ایجاد پیوند و ارتباط منطقی بین ساختمان ها به شمار می روند.پوشش گیاهی می تواند، مسـیر و حرکت دانش آموزان را هدایت کرده و فضای مورد پسـند را نمایان سازد.

گیاهانی که ارتفاع آن ها یک متریا کوتاه تر است، کنترل فیزیکی برای افراد بالغ را ندارند ولی گیاهان با ارتفاع ۲ متر و بیشتر، حرکت وضعی و دامنه دید را کنترل می کنند.

انتخاب ابعاد معینی از درخت، متناسب با عرض پیاده رو و عرض مسیر عبور افراد در زیبایی و آرایش دادن به محوطه آموزشی بسیار مهم است. ساختمان های فضای آموزشی، به خصوص هنگامی که خودزیبا هستند نباید به وسیله انبوهی از درختان بلند پوشیده شوند که در اینصورت درختان به زیبایی محوطه نخواهند افزود .

محوطه سازی باغ(استخر):

از آن جایی که کشور ما ایران در اقلیم گرم و خشک واقع شده، معماری خانه های ما هم بر همین اساس شکل گرفته است. استفاده از حوض در حیاط خانه های قدیمی گویای این تاثیرگذاری است. اگرچه امروزه معماری ما با گذشته فرق کرده است، اما باز هم شاهد استفاده از استخر در محوطه سازی منزل هستیم. این نوع طراحی علاوه بر نقش اقلیمی، کمک زیادی به زیباسازی محوطه و حیاط خانه می کند.

محوطه سازی باغ و ویلا
محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی منزل (آلاچیق):

زیبایی بسیاری از حیاط های سرسبز و رویایی با آلاچیق به تکامل می رسد. با کمک حیاط سازی منزل با آلاچیق هم می توان حیاطی زیبا و دلنشین را تجربه کرد و هم در بهار و تابستان زیر آن نشست و از عصرهای زیبای این فصول لذت برد.

محوطه سازی باغ و ویلا
محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی ویلا( نورپردازی)

نورپردازی کمک بسیار زیادی به زیباتر دیده شدن همه چیز می کند؛ مخصوصا کلیت فضاهای ساختمانی و از جمله  حیاط سازی منزل با نورپردازی زیبایی بصری فوق العاده زیادی به محوطه و حیاط خانه می بخشد و مخصوصا در شب ها جلوه ای خاص را ایجاد می کند.

محوطه سازی باغ و ویلا
محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی باغ و ویلا با استفاده از طراحی کاشت گونه های گیاهی

اصلی ترین عنصر طراحی محوطه گل ها وگیاهان هستند که با مدیریت کاربرد مناسب آنها میتوان به خلق فضای دلنشین کمک کرد

https://www.agriservicesiran.com/why-the-landscaper-is-the-best-for-business/

 

محوطه سازی باغ و ویلا
محوطه سازی باغ و ویلا

استفاده ازگیاهان مختلف درطراحی فضای سبز:

در طراحی محوطه ها بالخص فضای آموزشی میتوان به تناسب شرایط محیط زیست در اقلیم های مختلف، از انواع و اقسام درختان،درختچـه ها، بوته ها، گل های دائمی، گل های فصلی، چمن، گیاهان آویز، گیا هان رونده و غیره استفاده کرد. لذا می توان برای طراحیفضـای سبز محوطۀ آموزشی از ویژگی های مخـتلف گیاهان بنابر حسب ویژگی های شاخص به کاربـرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پنج =

enemad-logo